بلاکچین رمز ارز به معنایی واقعی چیست؟

بلاکچین رمز ارز یا به معنای واقعی زنجیره بلاک های تشکیل شده توسط استخراج کنندهای هر رمز ارز. در این مطلب مهم بلاکچین را به ساده ترین زبان ممکن برایتان شرح می دهیم تا معنی واقعی بلاکچین را دریابید.
اگر فعال بازار کریپتو کارنسی باشید خواهید دانست که امروزه بیش از ۵۰۰۰ رمز ارز داریم که با بلاکچین های مخصوص خودشان یا بلاکچین های که متعلق به خودشان نیست کار میکنند.
برای اینکه درک بهتری از بلاکچین کنید ما تمام رمز ارز ها را به دو دسته تقسیم می کنیم.دسته اول رمز ارز های که بلاکچین خودشان را دارند مانند رمز ارز بیت کوین BTC.
دسته دوم رمز ارز های که بر بلاکچین رمز ارزهای دارای بلاکچین کار میکنند مانند رمز ارز تتر USDT.

بلاکچین چیست؟

اینجا بیشتر به جزئیات بلاکچین خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید در سایت توربو پلی کریپتو.

اگر به ابتدای مطلب برگردیم بلاکچین را بلاک های تشکیل داده اند که توسط ماینر ها ساخته شده است.اما اینجا شاید معنی بلاک برایتان نکته ای مبهم باشد.

بلاک به تراکنش های که توسط ماینر ها حل و تایید میشود می گویند.بنابراین زنجیره ای که از حل شدن تراکنش ها ساخته میشود بلاک چین می گویند.

استخراج کننده ها یا همان ماینر ها تمام محاسبات ، جابجایی های شکل گرفته از یک رمز ارز را پشتیبانی میکنند.پس تراکنش های که در یک بلاکچین تایید میشود و سپس انتقال کوین ها یا توکن های یک رمز ارز جابجا میشود توسط ماینر ها انجام میشود.

دقیقا سازنده بلاکچین همان استخراج کننده ها یا ماینر ها هستند .بلاکچین مانند یک دفتر ثبت تراکنش ها عمل میکند که در هر لحظه قادر است چندین میلیون تراکنش را همزمان ذخیره کند.

حالا از جهت دیگر بلاکچین را مورد بررسی قرار میدهیم تا بیشتر با بلاکچین اشنا شوید. بلاکچین رمز ارز ها از امنیت بالایی بر خوردارند.که بازم توسط ماینر ها و استخراج کننده ها امنیت یک بلاکچین بر قرار میشود.

ویژگی های که بلاکچین ها دارند برای هر رمز ارز با یک دیگر متفاوت است اما اکثر بلاکچین ها ویژگی های مشترکی با همدیگر دارند.

بلاکچین ها بطور کلی سه دسته تقسیم میشوند ،بلاکچین های خصوصی ، بلاکچین های عمومی ،بلاکچین های ترکیبی.

گفتیم که بلاکچین ها از امنیت بالایی برخوردارند و استخراج کننده ها امن بودن بلاکچین را حفظ میکنند این در صورتی است که بلاکچین هر رمز ارزی متن باز است و هر شخصی با سیستم ها و تجهیزات سخت افزاری که قابلیت ماین کردن رمز ارز را داشته باشد میتواند از هر نقطه از دنیا به شبکه بلاکچین وصل بشه و عملیات استخراج را انجام بدهد.

هنگامی که استخراج کننده ها شروع به استخراج و حس گمان برای حل کردن هش های یک تراکنش میکنند زمانی صرف میشود با حل شدن و تایید شدن تراکنش این تراکنش تایید شده در تمام سیستم های استخراج کننده ذخیره میشود.یعنی در بلاکچین که خودش یک دفتر ثبت تراکنش است از هر یک تراکنش یک نسخه در دست هر یک از استخراج کننده ها خواهد بود.

این امنیت را در بلاکچین یک رمز ارز بر قرار میکند و دیگر کسی نمی تواند تراکنشی را مدعی بر اشتباه بودنش بکند زیرا تمام ماینر ها از تراکنش نسخه دارند و توسط انها تایید شده است.

کدام رمز ارز ها دارای بلاکچین مخصوص به خودشان هستند؟

همانطور که در اول مقاله اشاره کردیم رمز ارز ها را به دو دسته تقسیم کردیم ،اول رمز ارزهای که خودشان بلاکچین دارند دوم رمزارزهای که از بلاکچین ارزهای دارای بلاکچین هستند استفاده میکنند.

رمز ارزهای اصلی دارای بلاکچین هستند مانند بیت کوین ، ترون ،اتریوم و..ارزهای که قابلیت کوین دارند اکثراً بلاکچین خودشان را دارند.

منظور از کوین ، جزئ از ارز است در اینجا.

اما دسته ای از رمز ارزها هستند که توکن بوده و بر روی بلاکچین های سایر ارزها کار میکنند.

برای مثال بلاکچین اتریوم ،تاکنون بیشترین توکن مختلف را در شبکه اش گنجانده است.بلاکچین اتریوم به نحوه ای ساخته شده است که افراد میتوانند اپلیکیشن های که مرتبط با شبکه اتر و قراردادهای هوشمند است را در شبکه اتریوم ثبت کنند.

تاکنون ۸۰درصد از رمز ارزهای که توکن است بر روی بلاکچین اتریوم کار میکند مانند توکن های تتر.

از جهت امنیت رمز ارزهای که بلاکچین خودشان را دارند دارای شبکه امن تر خواهد بود نسبت به رمز ارزهای که بلاکچین ندارند.

بلاکچین هر رمز ارز چگونه کار میکند؟

اگر بخواهیم نحوه کارکرد بلاکچین را بطور کلی بررسی کنیم برمی گردیم به رمز ارز محبوب و معروف بازار بیت کوین.

بلاکچین به خودی خودش یک تکنولوژیdecentralized( توزیع شده و رمز نگاری) شده میباشد.این فناوری مالی جهانی باعث شده تا واسطه های یا همان بانک ها در تراکنش های مالی از بین بروند،این موضوع واکنش بسیاری از سرمایه دارهای دنیا و همچین دولت های مختلف جهان را تا کنون داشته است.

این تکنولوژی که برپایه غیرمتمرکز بودن کار میکند سوابق معاملاتی را در پایگاه داده اش ثبت میکند.سیستم بلاکچین به دلیل شفاف بودن عملیات تراکنش ها بیشتر از سیستم های بانکی مورد پسند عامه قرار گرفته است.

بلاکچین هر رمز ارزی شبکه ای است که تشکیل شده از بلاک های به هم وصل شده.اما بلاک های هر بلاکچین اجزای دارند که در ادامه به ان اشاره میکنیم.

اجزای سازنده یک بلاک 

همانطور که در تعریف بلاک گفتیم بلاک یک بسته اطلاعاتی میباشد.هر بلاک از سه قسمت اصلی ساخته شده است.

1-Data, به اطلاعات بلاک ها که شامل تراکنش ها میباشد دیتا میگویند.

2-Nonce,یک مجموعه از اعداد ۳۲بیتی است که در هنگام ایجاد بلاک بصورت تصادفی ایجاد میشود و به عنوان هدر هش در بلاک استفاده میشود.

3-هش ها اعداد ۲۵۶بیتی هستند که در کنار نانس قرار میگیرند هش ها با تعداد صفر های زیادی شروع میشوند.عملیات رمز نگاری رمز ارز را تابع هش ها با توجه به الگوریتم های تبدیل کننده تابع هش به هش رمز نگاری میکنند.

ایا هر رمز ارز به بلاکچین نیاز دارد؟

فناوری بلاکچین یک سیستم نوین مالی در حال حاضر شمرده میشود نسبت  مزایایی که این سیستم دارد در مقایسه با سایر سیستم های انتقال دارایی ها بیشتر بوده است.

رمز ارزها هم بر پایه بلاکچین فعالیت میکنند یعنی به زبان ساده تر اگر بگوییم ، رمز ارزها بر اساس غیرمتمرکز بودن و حذف سایر سیستم های انتقال دارایی روی کار آمده اند.

بنابراین هیچ فرقی نمیکند چه یک ارزدیجیتالی جزو ارزهای اصلی و دارای بلاکچین باشد یا اینکه یک توکن باشد و بر روی یک بلاکچین کار کند مهم ان است که از سیستم بلاک چین بهره میبرد.

درواقع اگر رمزارز از بلاکچین برای انتقال تراکنش ها و سوابق تراکنش هاو…استفاده نکند دیگر رمزارز نیست.ماهیتی که در قلب بلاکچین وجود دارد قاعده رمز نگاری شدن یک ارز دیجیتالی است.

بلاکچین محل ثبت معاملات اخیر یک رمزارز را نشان میدهد فناوری بلاکچین یکی از مهم ترین سیستم های انتقال دارایی در جهان شناخته میشود که در اینده بیشتر از این فناوری استفاده خواهد شد.

خرید و فروش هر رمز ارزی در بازار کریپتو کارنسی یا بهتر بگویم دانستن اطلاعات جزئ و فنی بلاک چین در ترید کردن و کار کردن در بازار ارزهای دیجیتالی لازم نیست. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا