رمز ارز یو اس دی سی USDC و فرق ان با تتر

صفر تا صد تفاوت ها و شباهت های رمز ارز یو اس دی سی USDC و رمز ارز تتر USDT را همین جا دنبال کنید.

پیدایش رمز ارز یو اس دی سی USDC 

صفر تا صد رمز ارز یو اس دی سی USDC
صفر تا صد تفاوت ها و شباهت رمز ارز یو اس دی سی USDC و تتر را در همین مقاله دنبال کنید.

پروژه رمز ارز یو اس دی سی در سال ۲۰۱۸ توسط کنسرسیوم سنتر که حاصل همکاری دو شرکت سیر کل و صرافی کوین بیس بزرگ ترین صرافی آمریکای است راه اندازی شد.

یو اس دی کوین یا یو اس دی سی یک رمز ارز از نوع استیبل کوین است که برای مقابله کردن با نوسانات ذاتی بازار ایجاد شده است و بیشترین کاربرد آن هم حفظ ارزش دارایی افراد در برابر نوسانات ذاتی بازار کریپتو کارنسی میباشد.

این رمز ارز یک توکن با ثبات و متمرکز است که بلاکچین مختص به خود را ندارد و بر روی سایر بلاکچین های مانند اتریوم ،سولانا و ترون کار میکند.

توکن یو اس دی سی همانند یک رمز ارز قابلیت های متعددی دارد از جمله جابجایی دارایی با استفاده از یو اس دی سی به هر نقطه از دنیا 

استیبل کوین USDC همیشه برابر با یک دلار دلار امریکا است اما تفاوت های با رمز ارز تتر USDT دارد که یکی از این تفاوت ها شرکت های کنترل کننده این دو توکن هستند.

اگر توکن تتر یا USDT را میشناسید شرکت Tether Holdings Limited مدیریت تتر را بر عهده دارد در صورتی که یو اس دی سی توسط کنسر سیوم سنتر اداره میشود.

البته وجه شباهت ها و تفاوت های بیشتری در بین این دو توکن وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت ها و شباهت های تتر و یو اس دی سی 

یو اس دی سی همانند بسیاری دیگر استیبل کوین ها ارزش یک دلاری دارد و همیشه برابر با یک دلار است.
یو اس دی سی همانند بسیاری دیگر از استیبل کوین ها ارزش یک دلاری دارد و همیشه برابر با یک دلار است.

تتر یا USDT از جمله اولین و محبوب‌ترین استیبل کوین ها تا به امروز است. با این وجود، مشکلات صدور و ابهامات پیرامون شرکت Tether، احساسی از ناامنی را نسبت به این ارز دیجیتال ایجاد کرده است. بنابراین، USD Coin به‌عنوان یک روش جایگزین ارائه شد. در زیر، تفاوت‌ها و شباهت‌های تتر و یو اس دی کوین را بررسی می‌کنیم:

  • اول از همه، USDC و USDT هر دو استیبل کوین های متمرکز هستند. USD Coin توسط کنسرسیوم سنتر صادر و اداره می‌شود و تتر تحت مدیریت شرکت Tether Holdings Limited قرار دارد.
  • در رابطه با قانون‌گذاری، یو اس دی سی و شرکت‌های پشتیبان آن، سازگاری با هر آنچه که لازم است را اثبات کرده‌اند. در طرف مقابل، تتر و کمپانی‌های پشتیبان آن انطباق جزئی با قوانین داشته و عموما از پاسخ به سوالات ناخوشایند طفره می‌روند.
  • اسناد اثبات وجوه (Proof of Funds) شرکت تتر تا حدودی مبهم است و استیبل کوین آن نیز پشتیبانی جزئی از قدرت نقدشوندگی واقعی دارد. مابقی آن هم با معادل‌های نقدی و به‌صورت دوره‌ای، توسط دیگر دارایی‌ها و مطالبات قابل دریافت حاصل از وام‌های تخصیص داده شده توسط شرکت تتر به اشخاص ثالث، پوشش داده شده است. در مقابل، یو اس دی کوین یک ارز شفاف و حساب‌رسی‌شده است که پشتیبانی کامل پول نقد را دارد.
  • با اینکه شرکت تتر ارتباط مبهمی با تیم مدیریت صرافی بیتفینکس دارد و USDT توسط یک شرکت خارجی صادر می‌شود، اما USDC پشتیبانی کمپانی‌های بسیار شناخته‌شده آمریکایی را دارد و راهبران تیم مدیریت آن نیز از مدیران شرکت‌های مشهور تشکیل شده است.
  • علی‌رغم رشد USD Coin، تتر همچنان 100 برابر حجم معاملات و 4 برابر ارزش بازار بیشتری دارد.

معایب USDC 

معایب یو اس دی سی
معایب یو اس دی سی

با تمام کاربرد های رمز ارز یو اس دی سی و تفاوت ها و شباهت های که با رمز ارز متمرکز تتر دارد این توکن فاقد بلاکچین معایبی هم دارد.

یو اس دی سی یک استیبل کوین متمرکز و در واقع نسخه مشابه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است. صادرکننده این کوین کنترل کاملی روی آن دارد و می‌تواند حساب‌ها را سریعا بسته و بدون مشورت با کاربران، تصمیمات نهایی را بگیرد. حتی قرارداد هوشمند پشتیبان USDC هم قابلیت شخصی‌سازی دارد، بنابراین هر توکن نمایانگر یک پول غیر مثلی (Non-Fungible) است. این یعنی هر توکن یک هویت منحصربه‌فرد دارد، اما روی قابلیت تعویض (Interchangeability) آن تاثیر نمی‌گذارد.

با سایت توربو پلی کریپتو و معرفی رمز ارز های جدید همراه باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا