انواع نمودار در زمینه ارزهای دیجیتالی و فارکس

برای بازارهای مالی مانند فارکس، ارزهای دیجیتالی، بورس و..تا کنون نمودار های مختلفی ساخته شده است که در این مقاله به چهار مدل از معروف ترین انواع نمودار در زمینه ارزهای دیجیتالی و فارکس خواهیم پرداخت.لازمه بدانید که هر یک از این نمودار ها جدا از اینکه مزایا و معایب خود را برای یک تریدر دارد قیافیه و جزئیات مختص به خود را دارد که وقتی به چارت اضافه کنید متوجه خواهید شد.

نمودار خطی

نمودار خطی
نمودار خطی

این نوع نمودار یکی از ساده ترین نمودارهاست نمودار خطی یک نمودار ابتدایی است که قیمت پایانی هر سهامی را در زمان مشخص توسط یک خط به یکدیگر وصل میکند. این نمودار اطلاعات زیادی در اختیار تریدرها قرار نمی دهد و کاربرد اصلی این نوع از نمودار بیشتر بکار افرادی می آید که میخواهند از مسیر قیمت در یک تایم فریم گزارش عمومی تهیه کنند.این نمودار با وصل کردن قیمت پایانی به شکل خط وضعیت سهام را به معامله گران نشان می دهد.

نمودار شمعی

نحوه نمایش داده های قیمتی توسط نمودار شمعی
نحوه نمایش داده های قیمتی توسط نمودار شمعی

یکی دیگر از انواع نمودار در زمینه ارزهای دیجیتالی و فارکس نمودار شمعی ژاپنی candlestick است. نمودار شمعی یک نمودار محبوب برای تکنیکالیست های بازارهای مالی است دلیل اصلی محبوبیت این نمودار در تفسیر اسان آن است. نمودار شمعی دقیقا مانند یک شمع هستند که از یک بدنه با یک فیتیله یا همان سایه تشکیل شده اند.

تریدرها با این نمودار به راحتی میتوانند قیمت یک کوین را از روی نمایش کندل ها تفسیر کنند. نمایش این نمودار به گونه‌ای است که در یک تایم فریم روندهای صعودی با کندل های سبز یا سفید دیده می شود و در یک روند نزولی با کندل های قرمز یا سیاه نمایش داده میشود. نکته قابل توجه دیگری که برای این نمودار وجود دارد این است که برای تشخیص یک روند حاکم بر یک سهام باید بیشتر روی بدنه کندل ها متمرکز شوید تا اینکه روی سایه ها متمرکز شوید.وجود سایه ها در این نمودار نشان از نوسانات قیمت در آن تایم دارد.

نمودار میله ای

شکل ظاهری کندل نموداری شمعی و نمودار میله ای
شکل ظاهری کندل نموداری شمعی و نمودار میله ای

نمودار میله ای از جهت اطلاعات با نمودار شمعی تفاوت ندارد و تفاوت اصلی بین این دو نمودار فرق بین نمایش آنها بر روی چارت است. نمودار میله ای در تحلیل تکنیکالی کاربرد دارد و این نوع از نمودار اطلاعات بیشتری نسبت به نمودار خطی به ما می دهد. نمودار میله ای قیمت آغازین و پایانی را بصورت میله ای به معامله گر نشان می دهد.

نحوه نمایش داده های قیمتی توسط این نمودار به این صورت است که هر میله یک خط عمودی است که از پایین ترین قیمت شروع میشود و تا بالاترین قیمت میرود. قیمت ابتدایی یک خط کوتاه در ظرف چپ میله و قیمت نهایی یک خط کوتاه در طرف راست میله ایجاد میکند. میله ها در دو رنگ سبز و قرمز ایجاد میشوند که اگر قیمت آغازین بالاتر از قیمت پایانی باشد میله سبز و اگر پایین تر از قیمت پایانی باشد میله قرمز خواهد بود.

نمودار هیکن اشی

فرمول محاسبه هیکین اشی باعث میشود تا هر کندل هیکن اشی از وسط کندل قبلی خود شروع شود.
فرمول محاسبه هیکین اشی باعث میشود تا هر کندل هیکن اشی از وسط کندل قبلی خود شروع شود.

نمودار هیکن اشی heikinashi یکی دیگر از مدل های معروف نمودار در بین تریدرهاست. نمودار هیکن اشی از ژاپن منشاء گرفته است و از روی شکل ظاهری کندل های آن تقریبا مشابه کندل استیک یا همان کندل های نمودار شمعی است.اما از لحاظ فنی نمودار هیکن اشی با نمودار شمعی تفاوت دارد و فرق مهم این دو در فرمول محاسباتی آنهاست. هیکن اشی میتواند روند های صعودی یا نزولی را به وضوح نشان بدهد.یک روند صعودی قوی زمانی روی نمودار هیکن اشی ظاهر میشود که کندل های سبز رنگ با سایه های روبه بالا روی یکدیگر قرار بگیرند یا یک روند نزولی قدرتمند زمانی ظاهر میشود روی نمودار هیکن اشی که کندل های قرمز با سایه های روبه پایین پشت سر یکدیگر قرار بگیرند.

هیکن اشی میانگین حرکات قیمت را نشان می دهد به همین دلیل مانند نمودار شمعی قیمت باز و بسته شدن را برایمان نمایش نمی دهد و ما ظاهر بهتری از نمودار را برای تشخیص روند در دسترس داریم.

کلام آخر 

در این مقاله چهار مدل از انواع نمودار در زمینه ارزهای دیجیتالی و فارکس را برایتان توضیح دادیم هرچند که نمودارهای دیگری هم مانند نمودار توخالی (هالوچارت) نیز وجود دارند که در تحلیل تکنیکال استفاده میشوند اما بطور کلی چند نمودار بالا پر کاربرترین نمودارها در بازارهای مالی هستند که میتوانید با استفاده از آنها نقاط ورود به معامله و خروج از معامله را برایتان با توجه به روند و استراتژی تان پیدا کنید.

V0.01ee

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا