نحوه تشخیص روند در معاملات فیوچرز

نحوه تشخیص روند در معاملات فیوچرز چگونه است؟ بعضی وقتا روند نزولی یا صعودی را نمیتونیم تشخیص بدهیم بعضی وقتا اشتباه تشخیص می دهیم بعضی وقتا روند خلاف تصور ما عمل میکند در هر شرایطی نحوه تشخیص روند در معاملات فیوچرز یکسری اصول منطقی دارد که اگر رعایت کنید میتوان به بهینه سازی یک تحلیل تکنیکالی کمک ویژه ای کند.

روند اهمیت ویژه ای در معاملات فیوچرز دارد اگر معاملات فیوچرز کار کرده باشید حتما پوزیشن های مخالف جهت روند باز کرده اید در این حالت میتوانید اهمیت تشخیص روند در معاملات فیوچرز را متوجه شوید.

نحوه تشخیص روند در معاملات فیوچرز

نحوه تشخیص روند در معاملات فیوچرز
نحوه تشخیص روند در معاملات فیوچرز

قبل از این که به سراغ اصول تشخیص روند برویم باید بگم تریدرها با توجه به این که استراتژی معاملاتی یکسانی ندارند قدرت ذاتی تشخیص یکسانی هم ندارند بزارید یک مثالی اینجا بزنم تا راحتره این نکته را بگیرید. فرض کنید خیابانی پر از ماشین و ترافیک را در نظر بگیرید به آدم ها نگاه کنید هر کدام به روش خودشان از خیابان عبور میکنند. یکی از روی خط عابر پیاده حرکت میکند یکی شوتی و سریع از لابه لای ماشین ها از عرض خیابان عبور میکند خلاصه هر شخصی به سبک و مهارت خودش با یک برنامه ریزی از خیابان عبور میکند. مسئله تشخیص روند در معاملات فیوچرز هم همینطور مسئله ای هست. تشخیص در تحلیل تکنیکالی با چشم که یکی از حساس ترین اعضای بدن انسان است انجام میشود بعد از این مرحله اطلاعات گرفته شده از چشم به مغز انسان توسط سلول های عصبی منتقل میشوند و ادامه پیش بینی با استفاده از قدرت ذاتی و مهارت های انسان انجام خواهد شد. بنابراین اولین نکته کلیدی که میتواند در تشخیص روند در معاملات فیوچرز کمکتان کند بهتر دیدن نمودار قیمت توسط چشم است.

هر تایم فریمی روندی را به ما نشان می دهند اما باید در نظر بگیرید که اهمیت و اعتبار و قدرت تایم فریم های بالاتر بیشتر خواهد بود. بنابراین شما برای اینکه روند را در هر تایم فریمی بهتر تشخیص بدهید باید نمودار قیمت را روی تایم فریم های مختلف بطور کلی مشاهده کنید و سعی کنید زوم نکنید و بیشتر نگاه کلی به نمودار قیمت داشته باشید. لازمه بدانید که چشم افراد از جهت ضعیف یا قوی بودن تفاوت دارد که اگر چشم تان ضعیف است حتما از عینک برای بهتر دیدن استفاده کنید و مانیتور تان را همیشه تمیز و دستمال بکشید تا راحتر کندل ها و روند ها را ببینید.

برای اینکه تشخیص دقیق تری داشته باشید میتوانید نمودار قیمتی تمیزتری داشته باشید بسیاری از تریدرهای حرفه ای از نمودار هیکن اشی برای اینکه نمودار تمیز تری داشته باشند استفاده میکنند.

تا اینجا متوجه شدید که تشخیص روند در معاملات فیوچرز توسط چشم انجام میشود و جهت بهبود تشخیص باید نمودار تمیز و مانیتور تمیزی داشته باشیم حالا میریم سراغ یکسری اصول منطقی که روند را تایید میکند و خاطر ما را از روند شکل گرفته شده راحت میکند.

نمودار را با سبک معامله گری پرایس اکشن بررسی کنید

بطور کلی پرایس اکشن نوعی استراتژی معاملاتی است که بر مبنای تحرکات قیمتی کار میکند. این روش ترید که سطوح مختلف قیمت را به راحتی پیدا میکند میتواند برای تشخیص یک روند استفاده شود. در تحلیل پرایس اکشنی روند صعودی به شکل H و روند نزولی به شکل L و روند خنثی یا رنج با شکل های W و M دیده میشود. در یک روند نزولی کف های قیمت باید پایین تر از یکدیگر باشند و در یک روند صعودی سقف های قیمت باید بالاتر از  یکدیگر تشکیل شوند. در روند خنثی ها یک سقف قیمت و یک کف قیمت وجود خواهد داشت که قیمت بین این دو در حال نوسان خواهد بود.

بطور کلی در پرایس اکشن روند ها به صورتی که در بالا گفتیم در نمودار دیده می شوند اما باید توجه کنید که تغییر روند زمانی انجام میشود که کف ها و سقف های قیمت در نمودار تغییر کند. مثلا در یک روند نزولی باید برای اینکه روند نزولی ادامه یابد کف های قیمت باید پایین تر از کف قیمت قبلی خود قرار بگیرد و زمانی تغییر روند در روند نزولی ایجاد میشود که یک کف قیمت بالا تر از کف قیمت قبلی خود قرار بگیرد.

برای تغییر روند صعودی هم باید یک سقف پایین تر از سقف قیمتی قبلی خود قرار بگیرد. و تغییر روند در روند خنثی هم باید قیمت از کانال رنج خارج شود.

اما برای تغییر روند نباید فقط به کف ها و سقف ها بسنده کرد زیرا گاهی وقت ها سوئینگ های کاذبی(سقف ها و کف های دروغ) در نمودار برای ما درد سر میشن اینجا تایید کننده های قوی تری برای تغییر روند باید پیدا کنیم.کلا برای تغییر روند یا ادامه روند باید چندین تایید کننده وجود داشته باشد.

راحترین حالت برای بدست آوردن نقاط ادامه روند یا شروع و پایان روند رسم کانال خواهد بود.

نحوه تشخیص روند باکندل شناسی

کندل شناسی یک راه حل مناسب برای تشخیص و تایید شدن سیگنال های فیوچرز
کندل شناسی یک راه حل مناسب برای تشخیص و تایید شدن سیگنال های فیوچرز

شناخت کندل و تفسیر کردن آن یکی دیگر از بهترین راه های تشخیص روند در معاملات فیوچرز است. این روش که نیازمند تخصص فنی تکنیکالی است میتواند تشخیص روند را برایتان راحتر کند. انواع کندل در نمودارهای موجود در تحلیل تکنیکالی وجود دارد.کندل ها هر کدام معنی و مفاهیم و نمایش خودشان را بر روی نمودار دارند. بفرض مثال کندل چکش و چکش معکوس یک نوع کندل برگشت قیمت است هرگاه در پایان یک روند نزولی کندل چکش و چکش معکوس ظاهر شود یعنی بزودی روند معکوس خواهد شد.یا کندل ستاره ثاقب نشاندهنده معکوس شدن یک روند صعودی است.

کندل شناسی یکی دیگر از راه کارهای است که میتوان در تشخیص روند در معاملات فیوچرز استفاده شود.

از اندیکاتور ها استفاده کنید

اندیکاتورها نقش مهمی دارد در تشخیص روند
اندیکاتورها نقش مهمی دارد در تشخیص روند

وقتی میتوانید یک معامله فیوچرز را باز کنید که روندی را تشخیص بدهید یعنی اگر روندی در بازار وجود نداشته باشد باز کردن معامله ریسک بیشتری خواهد داشت یا سود کمتری و یا ضرر.

اندیکاتورها ابزارهای تحلیلی هستند که به شما در تحلیل تکنیکالی کمک میکنند. از اندیکاتورها میشود در تشخیص روند استفاده کرد مثلاً اندیکاتور مکدی وقتی سیگنالی را نشان میدهد یعنی روندی در حال شکل گیری است یا اندیکاتور حجم وقتی حجم معاملات فروش کم میشود احتمال دارد روند صعودی تشکیل شود.

البته اندیکاتور ها کاربرد های مختلفی از جمله تشخیص و تایید شدن روند را برعهده دارند.

تشخیص روند با تحلیل فاندامنتالی

بطور کلی فاندامنتال رشته ای دیگر از تحلیل است فاندامنتال یا تحلیل بنیادین میتواند در دراز مدت یا کوتاه مدت بر قیمت رمز ارزها اثر بگذارد.مثلا رویداد هاوینگ بیت کوین را میشود با تحلیل فاندامنتالی بررسی کنیم.برای اینکه یک روند را بدرستی تشخیص بدهیم باید هماهنگ با تحلیل فاندامنتالی پیش روی کنید.

چرا تشخیص روند در معاملات فیوچرز اهمیت دارد؟

همانطور که گفتیم در بالا برای اینکه بتوانید معامله ای را با ریسک ضرر و زیان کم و سود مناسب در فیوچرز باز کنیم باید روندی را بدرستی تشخیص بدهیم.بنابراین ابتدا باید روندی وجود داشته باشد سپس تحلیل و ترید کنید.تشخیص روند باعث میشود میسر قیمت مشخص شود و شما هماهنگ با آن ترید کنید.

در این مقاله چندین راه برای تشخیص یک روند را گفتیم اگر شماهم راه کاری دارید در بخش نظرات اعلام کنید.

V0.1nFA

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا